Je studenten inzetten als ambassadeurs…
the right way!

Het kiezen van een goede studie is voor jongeren geen gemakkelijke opgave. Een goede en inspirerende studievoorlichting maakt hierbij verschil. Het is bij veel roc’s en hogescholen bekend dat de studenten van de opleiding hier goed bij kunnen helpen. Sterker nog; we denken dat studenten hierbij onmisbaar zijn, mits ze goed zijn voorbereid én zich betrokken voelen bij de voorlichtingen.

Het aantrekken van de juiste student voor de juiste opleiding is iets waar Ollie veel ervaring mee heeft. In de afgelopen jaren hebben we tientallen campagnes opgezet, honderden studenten getraind om als ambassadeurs van hun school voorlichting te geven én in samenwerking met scholen tal van nieuwe voorlichtingsactiviteiten en events bedacht. En daar kunnen er nog vele aan toegevoegd worden!

We helpen je o.a. met het bouwen aan een (online) community, bieden een uniek trainingsprogramma en onze werkvormen en voorlichtingsactiviteiten hebben een 'jongeren-stamp-of-approval'.

“ Een poule van ambassadeurs waar je als school op kan bouwen! ”

Kies je voor een samenwerking met Ollie, dan weet je zeker dat je studenten goed zijn voorbereid. In onze trainingen ligt de focus altijd op het bieden van een kwalitatieve meerwaarde van leerlingen en studenten aan het (studie)keuzeproces voor de potentiële nieuwe leerling. De voorlichting wordt echt als beter ervaren, omdat de ambassadeurs appelleren aan het gevoel van de scholier én goed weten wat ze willen weten (in plaats van hun 30 dia’s over de eisen van de opleiding laten zien). Het gevolg is dat de aanmeldingen vaak toenemen, het imago van de school verbetert, leerlingen een bewustere keus maken en reclamepraatjes definitief plaatsmaken voor goede gesprekken.

vier redenen om met studentambassadeurs te werken

Natuurlijk is het belangrijk om veel potentiële scholieren te bereiken. Investeren in abri’s en/of social media campagnes is een must. Toch zien we dat veel ROC’s en Hogescholen te weinig aandacht besteden aan de kwaliteit van de voorlichting, waardoor scholieren uiteindelijk een andere school kiezen of zich extreem laat inschrijven. Met het ambassadeursproject van Ollie investeer je in de kwaliteit van je voorlichting. In de afgelopen jaren hebben wij op verschillende manieren ambassadeurs ingezet om scholen te ondersteunen met het:

  1. bouwen aan een pool van voorlichters: zet - naast docenten - studenten in als voorlichter

  2. effectief promoten van sectoren met een imagoprobleem, zoals techniek en zorg

  3. verhogen van het aantal inschrijvingen: door o.a. studiekiezers bewuster te maken van het aanmeld- en inschrijfproces.

  4. succesvol op de kaart zetten van nieuwe opleidingen, projecten en/of concepten

Door middel van onze trainingen worden studenten o.a. actief voorbereid op de wervingsactiviteiten die de desbetreffende school heeft lopen. Denk aan (online) open dagen, profielkeuzedagen, studiekeuzechecks, orientatie-workshops en externe voorlichtingen. Daarnaast voegen wij hier graag een extra element aan toe: speeddates die de overstap benadrukken (VO/MBO/HBO). De ambassadeurs worden voorbereid op workshops waarbij ze het gesprek aangaan omtrent schoolkeuze, verwachtingen en prestaties met middelbare scholieren. Hieronder krijg je een beetje een beeld van hoe workshops eruit zien.

Schermafbeelding 2020-02-24 om 11.43.24.png

zo werkt het

Scholen kunnen ervoor kiezen zich te focussen op één opleiding, sector of de voorkeur geven om vanuit alle colleges ambassadeurs te leveren. Afhankelijk van het doel van de school passen wij de opzet aan - we hebben vrijwel overal ervaring mee. Daarnaast is het voor de scholen mogelijk om zelf te kiezen waar ze de hulp van Ollie het beste kunnen gebruiken. Hieronder 3 varianten die we vaak op scholen toepassen. Allen zijn aangepast op de veranderende omstandigheden van vandaag en… morgen.

1. training (€)
Een school kan kiezen voor alleen trainingen. Ollie komt dan drie trainingen geven aan de ambassadeurs om hen optimaal voor te bereiden op de wervingsactiviteiten die de school elk jaar initieert.
 Super effectief en kostenbesparend.

2. training en workshops (€€)
We geven dan bovenstaande trainingen. Daarnaast zullen we workshops op locatie (middelbare scholen) voorbereiden en als begeleider van de groep ambassadeurs optreden. We spreken hierbij van tevoren een aantal workshops af die door ons worden begeleid om het stokje daarna over te geven aan een docent/medewerker van de school, zodat de logistieke afstemming en het contact bij de school blijft. Kost iets meer, maar biedt veel kwalitatieve meerwaarde en versterkt de band met de toeleverende middelbare scholen.

3. building a community (€€€)

De school kiest ervoor om de training, workshops en tussentijdse communicatie aan Ollie uit te besteden. Dit betekent dat we ook zorgdragen voor de continue communicatie en afstemming met ambassadeurs en middelbare scholen. Daarnaast voegen we gedurende het jaar tussentijdse evaluatie-bijeenkomsten toe om de voortgang te monitoren en het teamproces van de ambassadeurs te boosten.

Referenties

Ollie heeft ambassadeurstrajecten lopen bij ROC van Amsterdam en Flevoland, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, ROC van Twente, CNV Jongeren en heeft daarnaast goede resultaten geboekt in opdracht voor alle technische opleidingen van het Technova College, voorheen ROC A12, ROC Nijmegen en vele andere scholen. Hoe zij onze trainingen ervaren lees je hier.

Ben je overtuigd van de meerwaarde van ambassadeurs en wil je ook studenten inzetten bij de voorlichtingen op jullie school? Je kunt hier contact met ons opnemen, wij laten je graag zien wat er mogelijk is.